Zdrowe odżywianie

Grzyby

     Do dzisiaj wiele osób, w tym również „starych grzybiarzy” powtarza , że bardzo lubią grzyby, chociaż nie mają one żadnych wartości odżywczych.

Czy to prawda? Postanowiliśmy w tym temacie „zasięgnąć języka”. Sami bardzo lubimy grzyby, nie tylko jeść ale także zbierać. I nie chce  się wierzyć, że coś tak dobrego jest tak obojętne naszemu organizmowi. Tak więc, to co znaleźliśmy umieszczamy w tym wpisie.

Jak okazuje się, grzyby są niskokaloryczne, beztłuszczowe, nie zawierają cholesterolu, mają bardzo niski poziom cukru i soli oraz stanowią cenne źródło błonnika, a także wielu witamin i minerałów.

Są cennym źródłem błonnika pokarmowego: 100-gramowa porcja grzybów zawiera więcej błonnika (2,5 g), niż 100 g selera (1,8 g) lub kromka razowego chleba (2,0 g).

I tu niespodzianka, w grzybach znajdziemy wiele witamin tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu:

Witaminę D – która pozytywnie wpływa na kształtowanie się kości i zębów.  Działa także korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy, zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni. Niedobór witaminy D prowadzi do mialgii i miopatii.

Witaminę B1 – (tiaminę) – odgrywa ważną rolę w procesie oddychania, kontroluje uwalnianie energii z węglowodanów. Tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból. 100-gramowa porcja grzybów daje 27% zalecanego dziennego spożycia tiaminy.

Witaminę B2 – (ryboflawina) – odpowiada między innymi za prawidłowe działanie układu nerwowego. Odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku.

Witaminę B3 – (niacyna) – uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów. Hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, reguluje poziom cholesterolu we krwi.

Witaminę B5 – (kwas pantotenowy ) – odgrywa szereg istotnych ról metabolicznych w organizmie człowieka, w tym zapewnienia pomocy w produkcji hormonów.

Witaminę B9 – (kwas foliowy) – grzyby są bogatym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny do tworzenia czerwonych i białych krwinek w szpiku kostnym. Reguluje także wzrost i funkcjonowanie komórek. Zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u płodu, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego, w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek.

Witaminę H – (biotyna) – wspomaga funkcję tarczycy i przemianę dwutlenku węgla. Wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów.

Jak widać w grzybach znajdziemy wiele witamin, ale to nie wszystko. Oprócz witamin bogate są również w składniki mineralne a także przeciwutleniacze (antyoksydanty).

Potas – ten ważny minerał pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi wodno-mineralnej, a tym samym kontrolowaniu ciśnienia krwi. Grzyby zawierają więcej potasu niż większość owoców i warzyw.

Wapń – zapewnia właściwą strukturę zębów i kości, jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania mięśni, 100 g grzybów zawiera 2 mg wapnia.

Żelazo – bierze udział w transporcie tlenu.

Magnez niezbędny dla dobrego zdrowia, magnez przyczynia się do zachowania prawidłowej funkcji mięśni i nerwów, utrzymuje stały rytm serca, wspiera zdrowie układu odpornościowego i utrzymuje mocne kości, 100 g surowych grzybów zawiera 9 mg magnezu.

Selen – minerał ten działa jako przeciwutleniacz, chroni komórki organizmu przed uszkodzeniem, które może prowadzić do chorób serca i niektórych nowotworów. Grzyby są jednym z najbogatszych, naturalnych źródeł selenu.

Sole mineralne – zawartość ich jest uzależniona od gatunku, części grzyba i zawartości tego pierwiastka w podłożu. Zwykle jest to ok. 1%.

grzyb1

Ważne !

– Grzybów nie należy podawać małym dzieciom, ze względu na zawartość chityny, która jest ciężko strawna i może obciążać żołądek dziecka.

– Osoby chore na żołądek i nerki również powinny uważać na ilość spożywanych grzybów.

– Nie zbieramy grzybów, których nie znamy, nawet jeśli mamy wątpliwości nie bierzemy grzyba!

– Najlepiej zaopatrzyć się w kieszonkowy atlas grzybów.

 

     Ze znalezionych przez nas danych wynika coś  innego niż ogólnie przyjęty pogląd o bezwartościowości grzybów. Jednak bez względu na teorie lubimy grzyby i będziemy je zbierać.

Dodatkowe korzyści:

Zbieranie grzybów pozwala się zrelaksować, odpocząć psychicznie po całym tygodniu pracy. Zbieramy je we własnym tempie, bez pośpiechu. Obcujemy z przyrodą, co korzystnie wpływa na cały organizm. Jest to wspaniałe hobby, co potwierdzają tysiące zbieraczy. Poza tym grzyby są dość drogie, jeżeli kupimy je w sklepie. Za kilka gramów musimy zapłacić od kilku do kilkunastu złotych, a przecież możemy je mieć za darmo, zbierając samemu.

Bibliografia: „Wartość odżywcza grzybów jadalnych” Alina Mociąg; www.dzieci.pl; Wikipedia

 

K.R.

2 komentarze

  • odpadyblog

    Witam, dzięki Twojemu wpisowi dowiedziałem się więcej o grzybach. Trzeba wiedzieć, że do tej pory umiałem rozróżnić jedynie muchomora:)
    T.A – Pozdrawiam i zapraszam do mnie:)