Zdrowe odżywianie

Jak tanio i zdrowo odżywiać się na wakacjach

     Planując wakacje najczęściej skupiamy się na atrakcjach, z których będziemy  korzystać oraz na wyborze miejsca naszego pobytu. Często na drugi plan schodzi to, co będziemy jeść. Nasze podejście wygląda tak: “… zjemy coś na mieście…” lub “… coś tam się kupi…”. Musimy wiedzieć, że wyjeżdżamy do miejscowości letniskowych, gdzie tak naprawdę wszyscy chcą na nas zarobić. Sezon zwykle trwa kilka miesięcy w roku, ludzie sprzedający nam posiłki muszą wykorzystać ten okres, najczęściej w tym czasie muszą zarobić na cały rok. Nikt nie ma im tego za złe, to ich praca i ich zysk.

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak dużą część naszego funduszu wakacyjnego pochłaniają koszty wyżywienia. Tą cześć, którą moglibyśmy przeznaczyć na wypoczynek i przyjemności pochłaniają nam nieplanowane wydatki.

Dla 4 osobowej rodziny koszt wyżywienia, czyli: śniadanie, obiad, kolacja to ok. 300 zł dziennie. Przy założeniu, że stołujemy się w restauracjach, na tydzień to 2100 zł.

Kwota ta może być trochę mniejsza, jeżeli wybierzemy  na przykład nocleg w zestawie z posiłkami lub samym obiadem, pozostaje tu jednak kwestia jakości i wielkości posiłków, może okazać się, że musimy dokupować jedzenie. Dlatego należy bardzo dokładnie zapoznać się z ofertą.

Tu pojawia się pytanie, czy można zaoszczędzić na wydatkach związanych z jedzeniem i nadal jeść smacznie i zdrowo, nie wrócić z wakacji z kacem moralnym, ponieważ nie starczyło nam pieniędzy i musieliśmy dobrać z naszych oszczędności?.

TAK

Oczywiście wymaga to od nas trochę zaangażowania, jednak można w ten sposób zaoszczędzić nawet kilkaset złotych, natomiast łatwizna nie wymaga wysiłku, ale niestety kosztuje.

Przede wszystkim szukamy noclegu z kuchnią, w której możemy sami przygotować posiłki.

Przed wyjazdem układamy plan posiłków, tak jak na co dzień w domu. Ktoś może powiedzieć: od tego są wakacje żeby nie gotować, to prawda, więc jeżeli masz odpowiednio dużo pieniędzy, na tym etapie możesz przestać czytać dalej.

Wakacje to też wspólnie spędzony czas, więc również przyrządzanie posiłków może dostarczyć nam wiele przyjemności. Możemy przygotowywać je razem, nie będzie to takie rutynowe gotowanie jak w domu. Część pieniędzy zaoszczędzonych na przygotowywaniu posiłków samemu, możemy przeznaczyć chociażby na to, aby zaprosić małżonka lub całą rodzinę na bardziej wystawną kolację w restauracji :-). Rzadziej, ale bardziej szykownie.

Przygotowywanie posiłków daje nam pewną kontrolę nad wydatkami, wiemy czego się spodziewać. W barach lub restauracjach posiłki nie zawsze spełniają nasze oczekiwania a jeszcze rzadziej wymagania cenowe ;-).

A więc od początku,

Śniadania

0001771433YY-849x565Nie chcąc tracić wiele czasu na przygotowanie śniadań, najlepsze będą proste potrawy takie jak: płatki owsiane z mlekiem – są bardzo pożywne i sycące.

Jajecznica z cebulką  i boczkiem lub pomidorami, także jest dobrym początkiem dnia, lecz trzeba uważać aby nie przesadzać z jajkami , na śniadanie wystarczą.

No i oczywiście “talerz zdrowia”, na którym układamy świeże pomidorki, ogórek, ser, wędlinę, cebulkę, wszystko w plasterkach. Takie kanapki są pożywne i nie zabierają dużo czasu.

Obiady

0007483961A-849x565Na obiady także polecamy proste potrawy, podstawą mogą być ziemniaki a do nich dodatki wedle uznania i czasu, którym dysponujemy. Makarony też są dobrym rozwiązaniem, np. spaghetti można zabrać ze sobą na biwak w termosie. Jednak najlepszym pomysłem są zupy. Wbrew pozorom przygotowanie ich zajmuje mało czasu ok. 1 godziny (łącznie z podaniem na stół), tyle samo zwykle zajmuje dotarcie do restauracji i oczekiwanie na podanie posiłku. Dobrze ugotować jej tyle, żeby starczyło na drugi dzień, wtedy mamy problem z głowy, jeżeli planujemy dłuższy wypad i nie będzie czasu gotować. Najprostsze zupy to: jarzynowa, pomidorowa (kto jej nie lubi), kapuśniak ( świeża kiszona kapusta – pycha), ogórkowa ze świeżych ogórków, fasolowa lub grochowa obie sycące i pyszne.

Kolacje

0005124248A-849x565Z pewnością przyjemnym sposobem na wakacyjne kolacje są potrawy z grilla. Jednak trzeba pamiętać, aby potrawy te uzupełnić surówkami ze świeżych warzyw lub owoców. Dostarczą nam witamin i pozwolą lepiej strawić pieczone mięso.

Nie zapominajmy, że grillować można też warzywa i owoce oraz ryby (chociażby te świeże, prosto z kutra 🙂 )

Dobrym sposobem, jeżeli znudzi nam się grill, jest też zrobienie naleśników na słodko. Naleśniki podajemy z sałatką z owoców i śmietaną lub jogurtem.

To są tylko nieliczne przykłady. Pamiętajmy, że wakacje to okres, kiedy warzywa i owoce mają najniższą cenę i są najzdrowsze. Więc, po co wydawać pieniądze na barowe jedzenie, jak wystarczy przejść się na spacer na najbliższy zieleniak.

Oczywiście polecamy także wzbogacić swoją dietę o posiłki regionalne, z miejsc w których wypoczywamy.

Jak widać żywienie podczas wakacji wcale nie musi być uciążliwym obowiązkiem. Może być miłą przerwą w wylegiwaniu się na plaży. Warto trochę pofantazjować z jedzeniem i znaleźć nowe potrawy, które włączymy do swojego menu po powrocie do domu.

A zatem Smacznego 😎