Zdrowe odżywianie

Kilka sposobów jak jeść zdrowo i tanio

     Niestety w Polsce zdrowe odżywianie to nie jest tanie odżywianie. Zdrowe odżywianie polega na dostarczaniu swojemu organizmowi witamin, mikroelementów i białek oraz w mniejszym stopniu tłuszczów i cukrów. W Polsce mamy doskonałe warunki do produkcji zdrowej żywności, lecz częściej doceniają nas zachodni konsumenci niż my sami. Dziwne dla mnie jest to, że ceny produktów opatrzonych znakiem “PDŻ” – Poznaj Dobrą Żywność (nie oznacza to, że są to produkty ekologiczne) są wyższe, skoro procedura ich przyznawania jest bezpłatna. Producent ponosi jedynie koszty badań jakościowych. Więc o co tu chodzi?

Lecz nie tylko produkty opatrzone tym znakiem są dobre. Aby jeść w miarę zdrowo można zastosować kilka prostych zasad:

  1. Kupuj owoce i warzywa w zieleniakach wiosną i latem od gospodarza. Warto zapytać sprzedawcę, czy jedzenie było pryskane (oczywiście w tej kwestii należy być czujnym i przede wszystkim polegać na własnych obserwacjach – warzywa i owoce bez oprysków i nawozów sztucznych nie wyglądają tak ładnie). Ceny zwykle nie są niższe niż w marketach, porównywalne ale owoce i warzywa na pewno lepsze.
  2. Zimą i jesienią warto kupować gotowe mrożone mieszanki warzywne, zupy. Bardzo szybko się je przyrządza. Warzywa te zbierane są wiosną i latem i zamrażane, a więc zachowują więcej witamin niż pomidor z marketu w styczniu.
  3. Zastąp słodzone jogurty, szczególnie te pitne (nie mają wiele wspólnego z jogurtem) jogurtami naturalnymi. Aby prosto przyrządzić sobie jogurt wystarczy kupić litr mleka, wlać go do słoika lub garnka kamionkowego, dodać 3-4 łyżki jogurtu i poczekać do rana. Bakterie załatwią sprawę i rano mamy cały litr jogurtu. To samo tyczy się kefiru i kwaśnego mleka
  4. Kupuj produkty pełnoziarniste, mąkę, makarony. Mimo iż są trochę droższe, mają więcej błonnika i są bardziej sycące. Po zjedzeniu potraw z produktów pełnoziarnistych dłużej nie czujesz głodu i dostarczasz organizmowi więcej składników odżywczych.
  5. Nie kupuj za dużo tanich wędlin. Lepiej kupić kilogram schabu lub szynki, przyprawić ziołami i czosnkiem a następnie upiec lub ugotować. Takie jedzenie jest zdrowsze, tańsze i moim zdaniem lepsze w smaku. Takie mięso nie zawiera wypełniaczy i konserwantów.
  6. Lepiej niż słodzone napoje, pić kompoty i soki. Są tańsze, ponieważ kupujemy owoce w sezonie, kiedy mają najniższą cenę. Nie zawierają konserwantów, za to mają sporo witamin.
  7. Dobrze zaprawić mielone pomidory. Zimą można je używać do robienia zup, sosów pomidorowych lub po prostu pić. Pomidory, szczególnie gotowane, zawierają dużo likopenu. Likopen (E160d) – jest jednym z przeciwutleniaczy, posiada właściwości chroniące organizm przed licznymi chorobami układu krwionośnego, a przede wszystkim przed rakiem.  (Wikipedia)
  8. Warto zrobić wywar warzywny lub mięsny i zamrozić go tak, jak kostki lodu w lodówce.   Posłużą jako kostki rosołowe, ale są tańsze i dużo zdrowsze.
  9. Nie kupuj zup w proszku. W rzeczywistości są dużo droższe i nie mają wielu składników odżywczych. Lepiej kupić zakwas do żurku, koncentrat buraczany lub szczaw w słoiku i dodać wywar warzywny.