Finanse

Na zakupy – czyli sztuczki sprzedawców

Zakupy można porównać do wędkowania, klient czuje się jak wędkarz łowiący w morzu promocji i atrakcyjnych cen swoją “Wielką rybę”, żyje w błogiej nieświadomości, że tak naprawdę to sprzedawcy są wędkarzami a on … rybą.

Haczyk i przynęta

 

Duże koszyki

Zaraz po wejściu do sklepu mamy do wyboru tylko koszyki duże i bardzo duże.  Ma to “uświadomić” naszej podświadomości jak mało kupujemy, gdy po dokonaniu niezbędnych zakupów okazuje się, że na dnie koszyka leży tylko kilka rzeczy a wszyscy wokół nas mają je zapełnione. Więc podświadomie przystępujemy do napełniania naszego koszyka rzeczami, które tak naprawdę są nam niepotrzebne.

Muzyka

Muzyka ma nas wprowadzić w odpowiedni nastrój i zatrzymać dłużej w sklepie. Na przykład przed świętami często puszczane są utwory o charakterze kolęd, wtedy udziela nam się świąteczny klimat, myślimy o prezentach, zapominamy o codziennych problemach i … kupujemy więcej.

Piekarnia w sklepie

Pamiętajmy, nie chodźmy na zakupy przed obiadem.

Wbrew pozorom zmysłem, który najszybciej reaguje na pamięć jest powonienie. Czując zapach świeżego chleba automatycznie robimy się głodni i chcemy jak najszybciej ten głód zaspokoić. Wtedy mamy ochotę na wszystko, co zobaczymy i nie kontrolujemy tego co wkładamy do koszyka.

Sprzedaż przy kasach

Wbrew pozorom zajmuje ona dużą część sprzedaży sklepów. Sprzedawcy wykorzystują to, że stojąc w kolejce oglądamy kolorowe etykiety, pozornie niedrogich produktów takich jak dropsy, gumy do żucia itp. Pod wpływem impulsu dorzucamy “jakiś drobiazg” do zakupów, nie zdając sobie sprawy, że właśnie zostaliśmy lekko zmanipulowani.

Układ towarów na półkach sklepowych

Zwykle najdroższe produkty są ułożone na wysokości naszego wzroku. Dlatego warto czasami spojrzeć na najniższą półkę.

Produkty dla dzieci

I w tym przypadku najczęściej produkty dla dzieci (nie koniecznie dla nich najzdrowsze) umieszczone są na ich linii wzroku. Jeżeli nasza pociecha coś sobie upatrzy, trudno jej odmówić i nie kupić zabawki, nawet jeżeli ma już takie trzy i chociaż wiadomo, że zaraz po wyjściu ze sklepu i tak straci nią zainteresowanie.

Brak okien

Tłumaczymy sobie, że to dla zwiększenia powierzchni na towary, bezpieczeństwa, ale czy tylko?

Kiedy w sklepie nie ma okien, tracimy poczucie czasu podróżując pomiędzy regałami, skupiamy się wyłącznie na zakupach. Nie zdajemy sobie sprawy, iż na dworze zrobiło się już ciemno, myślimy że minęło zaledwie kilka minut. A więcej spędzonego w sklepie czasu to więcej zbędnych rzeczy w koszyku.

Fałszywe promocje

Często po wejściu do sklepu uderza nas widok wielkich transparentów z napisami: PROMOCJA, WIELKA OBNIŻKA CEN itd. Najczęściej wokół tych tablic kręci się najwięcej osób, tzw. “łowców promocji”  i nie tylko. Warto wtedy sprawdzić, czy towar wystawiony jako promocyjny naprawdę taki jest.

Kiedyś wybraliśmy się do sklepu, żeby kupić kawę. Cena była promocyjna – 50 % taniej. Gdy sprawdziliśmy na czytniku, okazało się że kawa kosztowała tyle co zwykle. Tak więc, podeszliśmy do półki, sprawdziliśmy kody kreskowe, no tak, w promocji była podobna kawa (oczywiście już się skończyła) a nad etykietką “promocja” pracowicie ustawione produkty ze zwykła ceną.

I jeszcze coś od producentów:

Opakowania

W myśl zasady, nie wszystko złoto co się świeci – czytajmy składy produktów. Uchroni nas to przed jedzeniem wszelkiego rodzaju wypełniaczy, ulepszaczy smaku, konserwantów itp.

Często zdarza się, że taki sam towar innego producenta, niejednokrotnie dużo tańszy, ale w mniej kolorowym i znanym opakowaniu, ma lepszy skład. Człowiek kupuje oczami i to wykorzystują producenci.

Kolejna sprawa, to wielkość opakowania. Nie zawsze w dużym opakowaniu jest więcej.W marketach, na etykietach z cenami, zwykle można sprawdzić cenę produktu za 1 kg.

     Jak widać, haczyków jest wiele. Każdy z nas ma swoje sposoby jak nie dać się złapać. My wchodząc do sklepu na większe zakupy, targamy ze sobą listę. A do każdego, nadprogramowo zdjętego z półki lub wieszaka sklepowego, przedmiotu dorzucamy pytanie: “Czy to jest mi naprawdę potrzebne ? “ .

 

 E.R i K.R

 

 

 

 

—————————————————————————————————————————

Więcej o technikach manipulacji w książce

Świadome zakupy – Arkadiusza Podlaskiego

82x122

Mówi się, że człowiek jest istotą racjonalną. Jednak gdyby popatrzeć na to, jakich zakupów dokonują nieraz ludzie ? można by podważyć to zdanie, a nawet je obalić. Nasze zakupy bowiem najczęściej opierają się na naszych emocjach. Badania wykazują, że większość decyzji o zakupach zapada dopiero w sklepie, a nie
w domu ? tak jak moglibyśmy przypuszczać…

Czytaj darmowy fragment

Kup Książkę

15

Jeżeli spodobał Ci się wpis, podziel się