Zdrowe odżywianie

Pokrzywa na wiosenne wzmocnienie organizmu

        Koniec zimy i wczesna wiosna to czas, kiedy warzywa i owoce wskutek długotrwałego przechowywania straciły już większość swoich wartości odżywczych i nawet jeżeli staramy zdrowo odżywiać, możemy mieć spore niedobory witamin i minerałów Do tego dochodzi zwykle mniej aktywny o tej porze roku tryb życia a z kolei brak ruchu, to gorsze przyswajanie.

 

Nasz organizm jest mądry, więc składniki odżywcze dostarcza najpierw najważniejszym narządom, dlatego też wyznacznikiem ich niedoborów są często:

  • łamliwe paznokcie, poprzeczne prążki na nichmechanizm ten można przyrównać do przyrostów słojów drzewnych, w czasie gdy jest mało substancji odżywczych, przyrost również jest mniejszy czyli powstaje cieńszy prążek.
  • matowe, wypadające włosy – włos aby ładnie wyglądał i był silny musi mieć mocne cebulki a cebulki potrzebują pokarmu.
  • niezdrowy wygląd skóryzapewne domyślasz się przyczyny, oczywiście jak wyżej.

 

     W takiej sytuacji warto przypomnieć sobie o pokrzywie, jest to podobnie jak nagietek, jedno z naszych ulubionych ziół.

Ta popularna roślina pobiera z gleby sporo minerałów (dlatego nie jest zbyt lubiana przez ogrodników, chyba że jako nawóz) i dzięki temu sama jest niezwykle wartościowa.

 

To między innymi bogactwu minerałów pokrzywa zawdzięcza właściwości wzmacniające organizm, częściowo uzupełniając braki składników pokarmowych (przy większych niedoborach raczej nie wystarczy)

Pokrzywa zawiera między innym:
minerały:
  • wapń – chyba jeden z najbardziej znanych pierwiastków, potrzebny dla mocnych kości i zębów, zapobiega osteoporozie, sprzyja prawidłowej krzepliwości krwi i pracy mięśni, w tym również sercowego.
  • żelazo – jego niedobór powoduje między innymi niedokrwistość.
  • potas – bierze udział w przewodzeniu impulsów w neuronach, ma wpływ na zdrowie mięśni, w tym również sercowego – niedobór potasu zmniejsza jego kurczliwość i powoduje osłabienie organizmu.
  • krzem – występuje przede wszystkim w tkankach łącznych (z niej zbudowane są naczynia krwionośne, skóra, błony śluzowe, zastawki serca, układ kostno-stawowy).
  • fosfor – niezbędny każdej komórce, dzięki niemu mogą prawidłowo funkcjonować, jest związkiem budulcowym w kościach i zębach, uczestniczy w procesach przekazywaniu energii na poziomie komórkowym.
  • magnez – słynny pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, zbyt mała ilość może być przyczyną rozdrażnienia, depresji, nadciśnienia, bezsenności, zawrotów głowy, arytmii. Drgające powieki lub kurcze łydek mogą być sygnałem niedoboru tego pierwiastka.
  • bor – pierwiastek śladowy, wraz z wapniem, magnezem i witaminą D reguluje metabolizmrozwój tkanki kostnej .
witaminy:
  • K (powoduje wzrost krzepliwości krwi i zatrzymanie krwawienia, hamuje rozwój niektórych typów raka),
  • A, C, D, B2
oraz kwas krzemowy, pantotenowy i inne

 

       W pokrzywie stwierdzono czynniki pobudzające wytwarzanie interferonu (który stymuluje układ odpornościowy do działania i wzmacnia odporność zdrowych komórek na wirusy) i antygenów wirusowych.

Pokrzywa znajduje zastosowanie w kosmetyce, sprawia że skóra, paznokcie i włosy są zdrowsze. Przeciwdziała wypryskom na skórze.

Odwarem lub naparem z ususzonej pokrzywy (świeża ma właściwości barwiące, z tego co pamiętam na kolor lekko zielonkawy 🙂 ) można płukać włosy, dzięki temu „dokarmimy je”, czyli wzmocnimy cebulki włosowe i nadamy im połysk, przyspieszymy ich porost oraz być może pozbędziemy się łupieżu.

Istnieją wzmianki, że pokrzywa pomaga w przypadku łysienia androgenowego (hormonalnego).

Przy okazji warto zatroszczyć się o rośliny doniczkowe i jeśli coś nam pozostanie z takiej płukanki, podlać nią nasze domowe kwiatki.

W moich przypadku picie naparu z pokrzywy i mycie włosów łagodnym, naturalnym żelem sprawiło, że bardziej się błyszczą i nie wypadają tak jak wcześniej.

 

Wczesną wiosną można zbierać młode, górne listka pokrzywy (starsze zawierają cystolity) i przygotować jak szpinak lub zupę.

Teraz pozostaje surowiec suszony, najlepiej kupić ziele luzem, w torebkach zwykle jest gorszej jakości a poza tym samo moczenie, bądź co bądź kawałka papieru we wrzątku nie wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem 🙂

Odwar z pokrzywy przygotowuje się poprzez zalanie 2 szklankami wrzącej wody 1 łyżki surowca i gotowanie pod przykryciem na małym ogniu przez około 5 minut. Pije się 2-3 razy dziennie, pół szklanki odwaru po jedzeniu.

Zawsze pamiętajmy, że zioła są lekami i spożywane w nadmiernych ilościach potrafią zaszkodzić, dlatego po około dwóch tygodniach regularnego picia pokrzywy zróbmy tygodniową przerwę.

A oto przepis na placki ziemniaczane z pokrzywą wg przepisu Siostry Fidelis, zaczerpnięty z książki „Zioła z klasztoru”:

” Małą garstkę młodych liści pokrzywy posiekać drobno, zetrzeć 250 g ziemniaków, wymieszać z ziołami. Dodać 2 łyżki jogurtu, 1 jajko, sól do smaku. Masę nabierać małymi porcjami i smażyć na sklarowanym maśle.”

 

       Przytoczone właściwości pokrzywy wspomagają leczenie wielu chorób, gdyż jak zapewne domyślacie się, sporo z nich ma swoje podstawy w niedoborze minerałów, witamin i innych związków.

Poniżej kilka przykładów:

  • Alergie – pokrzywa zawiera naturalne związki przeciwhistaminowe i przeciwzapalne, między innymi kwertycynę, które pomagają złagodzić katar sienny.
  • Dna moczanowa, infekcje nerek, dolegliwości reumatyczne, zaburzenia pracy serca, niewydolność żylna – pokrzywa wspomaga wydalanie kwasu moczowego, ma działanie moczopędne dzięki wysokiej zawartości potasu i flawonoidów, stosuje się również w łagodnym stadium rozrostu gruczołu krokowego.
  • Osteoporoza – substancje przeciwzapalne w pokrzywie, spora zawartość wapnia, magnezu, krzemu i boru łagodzi ból i pomaga wzmacniać kości.
  • Problemy z krwią- anemia, za mała krzepliwość krwi, hemoroidy – zawiera dużo witaminy K, dlatego wykazuje właściwości przeciwkrwotoczne. Można znaleźć wzmianki o stosowaniu pokrzywy w czasie ciąży, między innymi na zatrzymanie krwotoku podczas porodu, jak również podczas karmienia, w produkcji mleka (w takim przypadku należy koniecznie skonsultować się z lekarzem prowadzącym przed zastosowaniem). W przypadku anemi wspomaga tworzenie hemoglobiny i pomaga zwiększyć krzepliwość krwi (która jest jedną z przyczyn anemii). Wzmacnia naczynia krwionośne i krzepliwość, dzięki temu wspomaga leczenie hemoroidów (powstają z powodu zbyt małej elastyczności naczyń krwionośnych).

Przeciwskazania: „Przeciwwskazaniem do stosowania są krwotoki wywołane polipami i rakami macicy oraz przydatków. Ostrożność należy też zachować w przypadku osób chorych na nerki. Rzadko u osób wrażliwych i przy większych dawkach wyciągów występują reakcje alergiczne, także przy stosowaniu preparatów zewnętrznych.”   źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pokrzywa_zwyczajna

 

Bibliografia:

„Zioła z klasztoru. Naturalne zapobieganie i leczenie” – Petra Altman, Siostra Fidelis Happach OSB;

Encyklopedia of Herbs http://www.allnatural.net/herbpages/stinging-nettle.shtml ;

Wikipedia;

http://singingnettles.blogspot.com/2011/08/stinging-nettle-urtica-dioica.html ;

http://naukadlazdrowia.pl/pokrzywa-chwast-do-jedzenia-i-leczenia ;

http://biologiaolsztyn.blogspot.com/2012/05/pokrzywa-pozyteczny-chwast.html

One Comment

  • Powiernik

    Pamiętam jak byłem dzieciakiem, to zdarzało mi się czasem zjeść liść pokrzywy tak na surowo.To było tak na zasadzie – ‚założymy się że to zrobię/nie zrobisz’ ? co za czasy 🙂