Zdrowe odżywianie

Wolne rodniki kontra przeciwutleniacze czyli jak zachować zdrowie

wolny rodnik 1Człowiek od zawsze marzył o wiecznej młodości, stosował różne specyfiki, czasem niezwykle wyszukane i zaskakujące, by ją zatrzymać. Jednak dziś, w odróżnieniu od minionych czasów, przynajmniej częściowo wiemy co jest przyczyną starzenia organizmu. Oczywiście starzenie się jest rzeczą naturalną i z pewnością w pewnym sensie potrzebną, nie unikniemy jej, lecz prowadząc odpowiedni tryb życia możemy proces ten całkiem znacznie spowolnić.

Wbrew reklamom, to nie kremy o „cudownym” składzie, mają decydujący wpływ na nasz wygląd, a głównie odpowiednie odżywianie, ruch i sen. Kremy działają tylko powierzchownie, jeżeli poprzez pokarm dostarczamy organizmowi to, czego potrzebuje, on zaopatruje wszystkie swoje komórki w niezbędne substraty, dzięki czemu cały lepiej funkcjonuje, zyskuje na tym również skóra, która wygląda młodziej.

Starzenie się – zmniejszenie zdolności do odpowiedzi na stres środowiskowy, które pojawia się w organizmach wraz z upływem czasu, naturalne i nieodwracalne nagromadzenie się uszkodzeń wewnątrzkomórkowych, przerastające zdolności organizmu do samo naprawy.

Źródło: „Wikipedia”

Udowodnione jest, że duży wpływ na proces starzenia mają tak zwane wolne rodniki.

Wolne rodniki to cząsteczki lub atomy, którym brakuje elektronu.

Brak elektronu powoduje, że cząsteczki te nie mogą przejść w stan równowagi. Bardzo duża reaktywność wolnych rodników wynika z tego, że za wszelką cenę chcą ten elektron uzyskać aby osiągnąć wymieniony stan. Cząsteczki te są bardzo agresywne i kradną elektron ze zdrowej cząsteczki naszego ciała. Działanie to powoduje powstanie swoistej reakcji łańcuchowej, ponieważ uszkodzona komórka naszego ciała również kradnie elektron z innej tym samym ją uszkadzając.

Wolne rodniki nie są obce naszemu organizmowi i cały czas powstają w naszych ciałach przy oddychaniuprzetwarzaniu żywności na energię. Część naturalnie wytworzonych wolnych rodników wykorzystuje nasz układ odpornościowy do niszczenia obcych bakterii i wirusów. Jednak spożywanie na przykład niewłaściwie przygotowanych posiłków lub palenie papierosów, powoduje powstawanie nadmiernej ilości wolnych rodników, które zaczynają siać spustoszenie w naszym organizmie. Wolne rodniki atakują i utleniają komórki błony (lipidy i białka). Uszkadzają mitochondria w komórkach, odpowiedzialne za zaopatrywanie ich w energię.

Wolne rodniki atakują również hormony i enzymy odpowiedzialne za wzrost organów i radzenie sobie z codziennymi stresami życia. Atakują także DNA, niszcząc jego strukturę, co może prowadzić do mutacji a wyniku tego do różnych chorób takich jak: rak, choroby serca, uszkodzenia wątroby i wielu innych.

W czym występują wolne rodniki?

  • Wolne rodniki znajdują się w dymie i smole papierosowej. Ich zawartość w smole wynosi około 1017/g, natomiast w dymie jest ich około 1015 w jednym zaciągnięciu. Duże stężenie wolnych rodników w dymie papierosowym utrzymuje się przez ponad 10 minut.

Źródło: „Wikipedia”

  • W przetworzonej żywności, głównie pochodzenia zwierzęcego. W tłuszczach, które są używane do produkcji żywności. W cukrze ( sacharozie, dekstrozie, syropie kukurydzianym), w białych mąkach, kosmetykach, lekach, powietrzu i czynnikach środowiskowych.

 

    Jak widać, cały czas narażeni jesteśmy na ataki wolnych rodników, tych które wytwarzamy sami i tych dostarczanych do organizmu z zewnątrz. Ilość wolnych rodników tworzonych przez nasz metabolizm, organizm kontroluje wykorzystując antyoksydanty.

W zdrowej diecie chodzi o to, aby zminimalizować ilość wolnych rodników dostarczanych z zewnątrz lub spożywać pokarmy bogate w antyoksydanty, aby pomóc organizmowi w walce z wolnymi rodnikami.

wolny rodnik

Antyoksydant (przeciwutleniacz) oddaje elektron i neutralizuje wolny rodnik.

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) – są to cząsteczki, atomy posiadające jeden wolny elektron. Wchodząc w reakcję z wolnym rodnikiem oddają mu dodatkowy elektron i tym samym neutralizując go. Najlepszymi przeciwutleniaczami są witamina A, witamina E, witamina C oraz poliofenolebeta-karoten.

0010041311P-565x849Aby dostarczyć jak najwięcej przeciwutleniaczy do organizmu, najlepiej jeść surowe warzywa owoce, a także pić świeży sok (najkorzystniej mętny np. jabłkowy). Najwięcej znajduje się w świeżym pożywieniu, przy czym ich ilość podczas przechowywania oraz na skutek gotowania zmniejsza się. Najwięcej antyoksydantów znajduje się w skórce owoców i warzyw (oczywiście zdrowe będą jedynie, te z upraw ekologicznych).

Ważnym składnikiem naszej diety powinny być pokarmy bogate w selen. Selen sam nie jest przeciwutleniaczem, ale wchodzi w skład peroksydazy glutationowej, enzymu który chroni błony komórkoweczerwone ciałka krwi przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Wzmacnia także działanie witaminy E, hamując działanie utleniaczy (wolnych rodników). Orzechy brazylijskie są jednym z najlepszych źródeł selenu, jednak również płatki owsiane, brązowy ryż, kurczak, jajka, cebula, kiełki pszenicy, całe ziarna i warzywa dostarczą zdrową dawkę tego ważnego minerału.

Gdzie znaleźć antyoksydanty?

Beta-karoten znajdziemy z łatwością, ponieważ nadaje on roślinom żywy pomarańczowy kolor. Znajduje się na przykład w marchwi, papryce, morelach, pomidorach i dyni.

Witamina C – jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy znajdziemy w: dzikiej róży, truskawkach, pomidorach, brokułach, brukselce, szpinaku, papryce itd.

Witamina E znajdziemy między innymi w  orzechach, maśle orzechowym, olejach roślinnych, produktach pełnoziarnistych, kiełkach pszenicy, brązowym ryżu i płatkach owsianych.

warzywa

……………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………..

Świeże warzywa i owoce są naszym najlepszym sprzymierzeńcem w walce z wolnymi rodnikami.

Czy wiesz, że … ?

Rekordzistą w ilości przeciwutleniaczy jest owoc mangostanu. Naukowcy udowodnili, że przeciwutleniacze zwane ksantonami, mają najsilniejsze działanie znane w przyrodzie. Z około 200 poznanych do tej pory, 41 znajduje się w owocu mangostanu. Porównując na przykład z aloesem, który uważany jest za bardzo zdrowy a ma tylko jeden rodzaj ksantonu, całkowicie go deklasuje. Ksantony muszą być spożywane w naturalnej postaci.

    Oczywiście antyoksydanty są tylko jednym z wielu ważnych składników, potrzebnych organizmowi do właściwego funkcjonowania i tym samym zachowania siły i młodszego wyglądu. Jeżeli zadbamy o zdrowy styl życia, z pewnością będziemy zadowoleni z efektów.

Źródła:

www.freeradicalscience.com

www.articlesbase.com / health-artykuły / freeradicals-to-atak-your-bod … ,

K.R.